Rada Osiedla Krzekowo-Bezrzecze

RSS

Informacje bieżące

Wniosek mieszkańców w sprawie organizacji ruchu na Bezrzeczu

Dodano: 29.04.2010

Poniżej zamieszczamy wniosek mieszkańców Bezrzecza ws. zmiany  organizacj ruchu w kwartale ulic Koralowa, Zaściankowa, Kirasjerów i Podchorążych, skierowany do Prezydenta Miasta Szczecina.

My niżej podpisani mieszkańcy w/w ulic osiedla Szczecin-Bezrzecze zwracamy się do Pana Prezydenta, jako Starosty Powiatu Grodzkiego Szczecin i organu zarządzającego ruchem, o dokonanie - na podstawie § 4 ust. 1 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 23 września 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków zarządzania ruchem na drogach oraz wykonywania nadzoru nad tym zarządzaniem ( Dz. U. nr 177, poz. 1729 z 2003 r. ) - zmiany organizacji ruchu na terenie osiedla Szczecin-Bezrzecze, tj. ulic: Zaściankowa, Krzekowska, Jana III Sobieskiego, Kadetów, Środkowa, Grenadierów, Rozmarynowa, Podchorążych, Kaperska i Kirasjerów.

Na terenie w/w ulic osiedla Szczecin-Bezrzecze ustanowiona jest strefa zamieszkania. Bezpośrednio na północ od przedmiotowego osiedla, pozostającego w granicach administracyjnych miasta Szczecin, znajdują się tereny gminy Dobra. Na terenach tych prowadzona jest od kilku lat bardzo intensywna działalność inwestycyjna w zakresie budownictwa mieszkaniowego, zarówno jednorodzinnego, jak i ostatnio wielorodzinnego typu developerskiego. Na terenach kilka lat temu niezabudowanych funkcjonuje obecnie duże osiedle, obejmujące kilkaset domów jednorodzinnych i kilkaset lokali w domach wielorodzinnych typu developerskiego. Wedle pierwotnych planów zagospodarowania przestrzennego ruch kołowy z tego osiedla miał zostać poprowadzony ulicami Parkową i Miodową do ul. Górnej w miejscowości Bezrzecze, gmina Dobra.

Jednakże, z niezrozumiałych przyczyn, plany te nie zostały zrealizowane, a utworzony został przejazd z ulicy Kminkowej zbierającej ruch kołowy z całego nowowybudowanego i nadal rozbudowującego się osiedla mieszkaniowego na terenie miejscowości Bezrzecze Gmina Dobra – do ulicy Zaściankowej. Doprowadziło to do niebywałego i lawinowo rosnącego wzrostu natężenia ruchu w obszarze osiedla Bezrzecze w ramach Gminy Szczecin, który to obszar – jak wskazano – objęty jest strefą zamieszkania.

Ponieważ ogromne natężenie ruchu dotyczyło pierwotnie przede wszystkim ulicy Zaściankowej, którą prowadziła najprostsza droga do i ze zbudowanego i rozwijającego sie osiedla w ramach miejscowości Bezrzecze Gmina Dobra, w roku 2009 wprowadzono nową organizację ruchu, ustanawiającą ulicę Zaściankową ulica jednokierunkową ( w kierunku ul. Koralowej w ramach miasta Szczecin ), co jednak w żadnej mierze nie stanowi rozwiązania problemu, a skutkuje jedynie przerzuceniem znacznie wzmożonego ruchu ze wskazanego osiedla na sąsiadujące z ulicą Zaściankową ulice wymienione wyżej, tj. Kirasjerów, Krzekowską, Jana III Sobieskiego, Kadetów, Środkową, Grenadierów, Rozmarynową, Podchorążych i Kaperską.

Podkreślić należy ponownie, że wszystkie wymienione ulice znajdujące sie na terenie miasta Szczecin objęte są strefą zamieszkania. Sytuacja powyższa spowodowała naruszenie brzmienia przepisu art. 11 ust. 5 oraz art. 43 ust. 1 zdanie 2 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym ( Dz. U. nr 58, poz. 515, z późn. zm. ), dotyczących – odpowiednio – ruchu pieszych oraz dzieci do lat 7 w strefie zamieszkania.
Powyższy przepis służy bowiem do zrealizowania celu, jakim jest powstanie obszaru uspokojonego ruchu, na którym funkcje mieszkaniowe są ważniejsze od funkcji transportowych, a piesi mają możliwość poruszania się bez ograniczeń, pojazdy zaś poruszające się w strefie są drugorzędnymi uczestnikami ruchu ( vide M. Dąbrowska-Loranc, Strefa zamieszkania – teoria i praktyczne rozwiązania w Warszawie na Mariensztacie, BRD 1998, nr 4, s. 14; R.A. Stefański, Nowe definicje, Kierowca i Prawo 1991, nr 1, s. 2-3 ).

Wprowadzenie możliwości nieograniczonego ruchu tranzytowego dla mieszkańców Gminy Dobra skutkowało wręcz przeciwnością celu ustanowienia strefy zamieszkania, powodując zwiększenie natężenia ruchu w strefie.

Nowozatwierdzona w roku 2009 organizacja ruchu na terenie strefy zamieszkania osiedla Szczecin-Bezrzecze spowodowała:

  1. Bardzo poważny wzrost zagrożenia dla pieszych poruszających się w strefie ( na terenie strefy nie są urządzone chodniki i piesi zmuszeni są do korzystania z jezdni w ramach ruchu pieszego w strefie, które to jezdnie posiadają jedynie 5 m szerokości, będąc jednocześnie ulicami dwukierunkowymi );

  2. Zniszczenie nawierzchni dróg osiedlowych: ulice osiedlowe w strefie nie zostały wybudowane dla obsługi dużego ruchu tranzytowego i nie posiadają odpowiednich parametrów nośności wymaganej dla obsługi takiego ruchu – dotyczy to zwłaszcza ul. Krzekowskiej, której nawierzchnia w całości zbudowana jest z kostki typu „Polbruk”;

  3. Powstanie konieczności bardzo znacznego zwiększenia w kolejnym roku obciążeń podatkowych mieszkańców Gminy Miasto Szczecin w celu przeprowadzenia remontu zniszczonych ulic ( kosztów tych nie muszą ponosić beneficjenci obecnej organizacji ruchu, tj. mieszkańcy Gminy Dobra ).

Mając powyższe okoliczności na względzie proponujemy następujące zmiany w organizacji ruchu, uwzględniające istniejący stan faktyczny i interesy mieszkańców – zarówno osiedla Szczecin-Bezrzecze, jak i mieszkańców Gminy Dobra, zwiększające jednocześnie bezpieczeństwo w ruchu drogowym oraz ustanawiające porządek w ruchu drogowym wymagany naczelnymi zasadami ustawy Prawo o ruchu drogowym:

  1. Wprowadzenie na odcinku od skrzyżowania ul. Zaściankowej z ul. Kirasjerów w Szczecinie do granicy Gminy Miasto Szczecina, tj. do rowu melioracyjnego stanowiącego tę granicę z początkiem ul. Kminkowej, położonej w Gminie Dobra ruchu jednokierunkowego, umożliwiającego dojazd mieszkańcom Gminy Dobra do ich posesji – od strony Gminy Miasto Szczecina i jednoczesny zakaz ruchu w kierunku od ul. Kminkowej w Gminie Dobra do u skrzyżowania ul. Zaściankowej z ul. Kirasjerów w Szczecinie ( przedstawiony na uproszczonym schemacie projektu zmiany organizacji ruchu ),

  2. Przeprowadzenie wyjazdu dla mieszkańców Gminy Dobra poprzez ul. Parkową do ul. Górnej w miejscowości Bezrzecze ( przedstawiony na uproszczonym schemacie projektu zmiany organizacji ruchu ).

  3. Przeprowadzenie zmiany organizacji ruchu wespół z Wójtem Gminy Dobra lub Starostą Polickim ( w zależności od istniejącego w Gminie Dobra stanu prawnego władania drogami i organizacji ruchu na terenie przylegającym do wylotu ul. Zaściankowej w stronę ul. Kminkowej w Gminie Dobra )

Przedstawione powyżej rozwiązanie uwzględnia następujące niżej wymienione przesłanki uzasadniające przedstawioną powyżej koncepcję zmiany organizacji ruchu:

  1. Ponad 95 % ruchu tranzytowego mieszkańców Gminy Dobra poprzez strefę zamieszkania osiedla Szczecin-Bezrzecze odbywa się w stronę centrum Szczecina, tj. do i z kierunku dzielnicy Szczecin-Krzekowo;

  2. Na terenie strefy powstały dwa mocno kolizyjne skrzyżowania na terenie strefy zamieszkania osiedla Szczecin-Bezrzecze, tj. ul. Zaściankowej z ul. Kirasjerów oraz ul. Rozmarynowej z ul. Koralową w Szczecinie – przyjęcie koncepcji wjazdu poprzez strefę osiedla Szczecin-Bezrzecze dla mieszkańców Gminy Dobra eliminuje dalsze istnienie w/w niebezpiecznych skrzyżowań na terenie w/w strefy zamieszkania, co zwiększy bezpieczeństwo pieszych, jak i kierujących na terenie strefy;

  3. Ulice na terenie strefy zamieszkania osiedla Szczecin-Bezrzecze nie zostały wybudowane, jako drogi dla obsługi dużego ruchu transportowego i ulegają zniszczeniu, a koszty likwidacji tychże zniszczeń pokryją mieszkańcy Gminy Miasto Szczecin, a nie Gminy Dobra;

  4. Ulice na terenie strefy zamieszkania osiedla Szczecin-Bezrzecze nie posiadają odpowiedniej szerokości na obsługę ruchu tranzytowego o tak dużym natężeniu i nie posiadają chodników, ani ścieżek rowerowych umożliwiających bezpieczne poruszanie się mieszkańców wewnątrz strefy zamieszkania, co stwarza dużą potencjalną, jak i niestety realną sytuację powstawania wypadków drogowych;

  5. Zapewniony zostaje dojazd dla mieszkańców Gminy Dobra do ich posesji przy jednoczesnym zmniejszeniu natężenia ruchu pojazdów mechanicznych wewnątrz strefy zamieszkania, co skutkować będzie zwiększeniem bezpieczeństwa pieszych w strefie zamieszkania oraz zmniejszeniem stopnia degradacji nawierzchni ulic w strefie wraz z mniejszymi kosztami ich napraw bieżących w przyszłości po stronie Gminy Miasto Szczecin;

  6. Zapewniona pozostanie szybka droga dojazdu i wyjazdu na potrzeby posesji i mieszkańców Gminy Dobra dla pojazdów uprzywilejowanych typu Straż Pożarna, Pogotowie Ratunkowe, Policja, itp. ( pojazdy te nie są obowiązane w ramach prowadzonych akcji ratowniczych i służbowych do respektowania znaków ograniczających przejazd ulicą jednokierunkową w danym momencie );

  7. Rozwiązanie powyższe jest niskokosztowe, gdyż wymaga jedynie ustawienia znaku drogowego „Droga jednokierunkowa: na skrzyżowaniu ul. Zaściankowej z ul. Kirasjerów w Szczecinie oraz znaku drogowego ”Zakaz wjazdu wszelkich pojazdów” na granicy Gminy Miasto Szczecin z Gminą Dobra w ciągu ul. Zaściankowej w Szczecinie i ul. Kminkowej w Gminie Dobra wraz z wykorzystaniem istniejących w w/w miejscu przeszkód drogowych spowalniających ruch samochodowy, bez konieczności kosztownych inwestycji na terenie strefy zamieszkania osiedla Szczecin-Bezrzecze typu: przebudowa geometrii ulic, tworzenie ulic jednokierunkowych, nowe oznakowanie ulic, itp;

  8. Utrzymany zostanie dwukierunkowy ciąg pieszo-rowerowy w ciągu ul. Zaściankowej w Szczecinie i ul. Kminkowej w Gminie Dobra;

  9. Uporządkowany zostanie ruch drogowy zarówno na terenie osiedla Szczecin-Bezrzecze, jak i ciągu ul. Koralowej w dzielnicy Szczecin-Bezrzecze poprzez zmniejszenie natężenia ruchu na skrzyżowaniach ul. Koralowej z ul. Zaściankową , ul. Koralowej z ul. Rozmarynową ( gros ruchu od strony dzielnicy Szczecin-Krzekowo będzie odbywało się na wprost lub w kierunku na prawo ); przejazd mieszkańców Gminy Dobra od strony miejscowości Wołczkowo w kierunku dzielnicy Szczecin-Krzekowo przez dzielnicę Szczecin-Bezrzecze ul. Koralową również będzie odbywał się w kierunku na wprost ( gros ruchu od strony Gminy Dobra odbywa się obecnie w kierunku dzielnicy Szczecin-Krzekowo ), zwiększy się tym samym bezpieczeństwo ruchu drogowego na terenie dzielnicy Szczecin-Bezrzecze oraz powiększona zostanie przepustowość ul. Koralowej.

W związku z powyższymi wnioskami i konkluzjami prosimy o wzięcie pod uwagę możliwości zlecenia przygotowania projektu koncepcji organizacji ruchu na terenie osiedla Szczecin-Bezrzecze „Akademii Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego” mieszczącej się w Szczecinie przy ul. Mieszka I 82, jako niezależnej jednostce zawodowo parającej się pracami związanymi z organizacją ruchu i badaniem bezpieczeństwa w istniejącej organizacji ruchu drogowego.
 

 

Zdjęcia

Uproszczony schemat proponowanej zmiany organizacji ruchu

« wróć

Znajdź nas na Facebooku

Zarejestrowanych użytkowników:

Ostatni temat:
„”

» wchodzę

Siedziba Rady Osiedla

ul. Klonowica 1a
71-241 Szczecin

Telefon/fax

(91) 486-28-09
(czynny całą dobę)

» więcej

Copyright © 2010-2024 | Polityka prywatności

Strona wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie plików cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane w pamięci urządzenia, zmień ustawienia swojej przeglądarki. Więcej informacji w Polityce prywatności. OK, rozumiem